Freight forwarder başıklı yazı www.akreditif.biz.tr nin katkıları ile hazırlanmıştır ve alınan izin ile yayınlanmıştır.
Bundan yaklaşık 5-6 sene önce katıldığım bir dış ticaret seminerinde bir nakliye firması sahibi şöyle bir tespitte bulunmuştu. " arkadaşlar, bundan bir süre önce dış ticaret firmaları kendi nakliyelerini yapmak için 1-2 araç alıp, hem üretim hem nakliye işine girdiler. Ama sonra baktılar ki nakliye apayrı bir iş, hepsi bundan vazgeçti."
Evet, nakliye ve üretim apayrı işlerdir. Bir üretim firmasının bugünkü uzmanlaşma düzeylerinde kendi bünyesi içerisinde uluslararası nakliye organizasyonu barındırması ekonomik olarak mümkün değildir. Bu tezimizi bir kademe daha ileriye götürürsek, bugünkü rekabet ortamında bir üretim firmasının nakliye işlemlerini takip edecek sayıda personeli kendi bünyesinde barındırması da ekonomik değildir. Şimdi bu son cümlemizi biraz daha detaylı olarak açıklayalım.
Örneğin 26 ülkeye ihracat yapan bir firma düşünelim. Ayrıca firmamız 14 ülkeden de ara malı, makina vs... ithal ediyor olsun. Firmamız toplamda 40 ülke ile dış ticaret yapmaktadır. Denizyolu,karayolu,havayolu ve demiryolu olmak üzere 4 alternatif yükleme şekli için bu 40 ülke ile en iyi teklifi verebilecek taşıyıcıları bulmak amacıyla en azından 1-2 tam zamanlı uzman istihdam edilmesi gerekmektedir.
Olaya bir de taşıyıcıların açısından bakalım. İlk olarak taşıyıcı firmalar hergün kendilerine iletilen yüzlerce teklife cevap vermek zorunda kalacaklardır. İkinci olarak da özellikle denizyolu yüklemelerinde taşıyıcı firmalar direk olarak son müşterilerle çalıştıkları için konsolide edilmemiş bir taşıma gerçekleştirecekler ve çok sayıda küçük yük veren müşteri ile taşıma sözleşmesi yapmak zorunda kalacaklardır. Bu da hiç şüphesiz verimliliği azaltan bir durumdur.
Freight forwarder'lar taşıyıcılar ile nihai müşteriler arasında özellikle yük konsolidasyonu oluşturarak, her iki taraf için de verimlilik avantajı sağlayan işletmeler olarak ortaya çıkmışlardır. Freight forwarder'lar yük konsolidasyonunu iki şekilde yapmaktaırlar: Birinci olarak özellikle taşıyıcılardan büyük miktarlarda aldıkları senelik yük miktarlarını spot piyasada satmaktadırlar. İkinci olarak ise parsiyel yüklemeleri birleştirerek tam konteynır yüklere çevirmektedirler.
Freight Forwarder Tanımı :
Türk Ticaret Kanununda Freight Forwarder'lara "taşıma işleri komisyoncusu" denilmektedir ve tanımı ise şöyledir;
Ayrıca 11 Haziran 2009 tarihli Resmi Gazete'de yayınlanan Karayolu taşıma Yönetmeliği'nde Freight forwarder şöyle tanımlanmıştır:
Ücret mukabilinde kendi namına ve bir müvekkili hesabına eşya taşımayı sanat kabul etmiş olan kimseye "taşıma işleri komisyoncusu" denir.
Tanımlar Madde 4:) Fıkra ss)
Taşıma işleri organizatörü: Kanun, bu Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuatın taşımacılık sıfatı ile faaliyet gösterenlere getirdikleri yükümlülük ve sorumluluklar çerçevesinde taşımacı kabul edilerek, bu Yönetmeliğe göre eşya taşımacılığı alanında yetki belgesi almış gerçek ve tüzel kişilerin imkan, kabiliyet ve kapasiteleri ile gerektiğinde diğer taşıma türlerinden de yararlanarak veya bunları kullanarak kombine taşımacılık dahil kendi nam ve hesabına eşya taşıması yaptırarak taşıma faturası düzenleyen gerçek ve tüzel kişileri ifade eder.Freight Forwarder Konşimentosu
Freight forwarder'lar hem gönderen ile hem de taşıyıcı ile birer taşıma sözleşmesi imzalamaktadırlar. Bunun sonucunda gönderene "ara konşimento" (House Bill of Lading) sunmaktadırlar. Kendileri ise taşıyıcıdan "ana konşimento" (Master Bill of Lading) almaktadırlar. Özellikle akreditifli ödemelerde, "ara konşimento" da(House Bill of Lading) sorunlar yaşanabilmektedir.
Bu yazının tüm hakları www.akreditif.biz.tr yasal sahiplerine aittir. Yazının izinsiz kopyalanması ve/veya herhangi bir iletişim vasıtası ile yayınlanması durumunda izlenecek yasal süreçlerle ilgili olarak www.akreditif.biz.tr hakları saklıdır.